Billedkort at katte, huse og biler. Hent her
Matrix til bestemmelse af billede. Hent her
Postit notes/papir og skriveredskaber.
Øvelsen består af 2 aktiviteter + opsamling og refleksion.
For at lave aktiviteten "Tegn og gæt", skal elever være i 3 mands grupper.
Elev A, Elev B og Elev C
Billedkortene - på nær lyskryds og hund(!) - udleveres til Elev A, der blander dem.
Det er VIGTIGT, at hverken Elev B eller Elev C ser disse kort!
Elev A
Elev A vælger et billedkort, og tegner på max. 1 minut 2 skitser af billederne. Elev A giver nu skitserne til Elev B. Elev C må IKKE se skitserne!
Elev B
Elev B kigger på skitserne og skriver nu ned om skitserne indeholder:
Trekantede former?
Runde former?
Rektangulære former?
På en Post-it note kunne det se sådan ud:
ELEV C
Elev C bruger modellen til mønstergenkendelse til at forudsige hvilken figur der er tegnet.
Her er et overblik over processen:
Når eleverne har afprøvet deres model flere gange, udleveres de to resterende billedkort: Lyskryds og hund.
Eleverne opdager hurtigt at deres model for mønstergenkendelse ikke er tilstrækkelig. Der er f.eks. ret stor sandsynlighed for, at modellen identificerer et lyskryds som en bil(!).
Eleverne får nu til opgave at justere deres model, så den også kan genkende (og ikke forveksle!) lyskryds og hunde.
Lyskryds og hund skrives ind i modellen i kolonnen under de andre kategorier. Der kan tilføjes nye eller mere præcise regler for mønstergenkendelse i den øverste række.
Hvordan virkede modellen under aktivitet 1?
Hvordan har I udbygget modellen, så den kan løse opgave 2?
Hvordan kom begreberne: "Kategorier" og "maskinlæringsmodel" i spil?
Hvordan kan øvelsen sammenlignes med f.eks. Quick, Draw og Teachable Machine